Za bolesti zad může sedavá práce

Bolesti zad dnes trápí 8 z 10 lidí. Hlavním viníkem je práce v sedě. Dokud neodstraníte tuto překážku, problémů se zády se nemáte šanci zbavit. Pracovat lze ale bez problémů i ve stoje, a to i v kanceláři nebo na počítači v domácí pracovně.

Práce v sedě, kulatění zad, překřížené nohy, hrbení se u počítače a nesprávné držení těla – to jsou nejčastější příčiny bolestí zad, krku a kloubů. K tomu se velmi rychle přidávají bolesti hlavy, nohou, špatná nálada a pokles pracovní výkonnosti. Lze ale v dnešní době, kdy většina z nás pracuje u počítače, nebo u něj alespoň tráví velkou část volného času, tyto problémy s bolavými zády účinně odstranit?

100% zdravé sezení neexistuje

Co se stane s naší kostrou a svaly při déle trvajícím sezení, např. při práci s počítačem? Zprvu se dostaví svalová dysbalance čili nerovnováha, kdy se určité svaly zkracují či ochabují. Pokud se tento stav nezmění (a on se při pravidelné práci s počítačem časem spíše zhoršuje, jak dobře ví drtivá většina z nás), stanou se změny nevratnými, a navíc je brzy postižen i kloubní aparát. Klouby jsou v nesprávném postavení deformovány, mění se jejich struktura, rychleji degenerují a přispívají k celkové bolesti těla, a samozřejmě i psychické nepohodě. Deformace se v této době již stávají nevratnými a cvičením nelze docílit původního stavu – pouze částečné nápravy a úlevy od bolestí zad. 

„Kulatěním zad v bederní oblasti tlačíme na meziobratlovou ploténku. Ta má sice pevný chrupavčitý obal, ale její jádro je rosolovité. Při sedu s kulatými zády je vytlačováno dozadu směrem k míše a kořenovým nervům – výsledkem mohou být chronické bolesti zad, výhřez ploténky a nutnost léčby, např. klid, tlumení bolesti, obstřiky, fyzioterapie či akupunktura, či dokonce operace,” uvedl MUDr. Tomáš Vilhelm v článku Bolestí zad se dá zbavit z pohodlí domova či kanceláře, který vyšel v únoru 2014 na serveru Novinky.cz. „Kulatění zad nás také nutí k zvýšenému prohnutí krční páteře a k nepřirozenému předsunutí hlavy. To se pak projevuje bolestmi hlavy v zátylku a zad v okolí lopatek. Organismus se snaží zcela přirozeně bolestivá místa znehybnit. Na páteři se pak tvoří výrůstky, které lze v případě, že utlačují nervy, odstranit pouze s lékařskou pomocí.”

Zdravotní židle? Ne, při práci je nutné stát

Je tedy logické, že dokud budeme při práci sedět, bolest zad nás nemine. Řešením by snad mohly být různé „zdravotní židle“, jejichž nabídkou se to v poslední době na internetu jen hemží. Lze ale těmto nabídkám věřit? I když budeme mít štěstí a narazíme na seriózní firmu a certifikované výrobky, vzhledem k výše řečenému bude vždy platit: „Lepší než sebesprávnější dlouhé sezení je žádné dlouhé sezení“. Jak ale skloubit potřebu sedět co nejméně s požadavkem na pracovní výkon a práci s počítačem? Trendem posledních let ve vyspělých ekonomikách, v nichž naprosto dominuje práce v terciárním sektoru (tzv. „v kancelářích“), je práce ve stoje u výškově nastavitelných stolů.

Posílení zad místo jejich deformace

Pouze při práci ve stoje se totiž záda místo deformování naopak posilují. Pokud už jsou v době přechodu od klasické sedavé práce k práci ve stoje trpí uživatel bolestí zad, dochází velmi rychle k úlevě. Navíc se prací ve stoje pálí kalorie, zlepšuje krevní oběh a předchází např. hemoroidům. Není náhodou, že ve vyspělém zahraničí se trend výškově nastavitelných stolů projevuje nejen při individuální práci v soukromí kanceláře, ale již také pořádáním hromadných „stand-up“ konferencí či obchodních jednání. Kdo tedy hodlá problémům se zády předcházet, příp. se jich zbavit, anebo kdo chce ušetřit pozdější bolesti zad svým dětem školou povinným, měl by se co nejdříve intenzivně zajímat o pořízení výškově nastavitelného stolu. 

Pokud teď u stolu stojíte, pak jste prohlížením stránek sit2stand.eu již spálil(a) při hmotnosti kg 8.09kJ (1.93kcal)

za odměnu si můžete dát:
0ks piškotů
nebo 0x sušenku
nebo 0x "čtvereček" hořké čokolády
nebo 0x jablko
nebo 0x banán
nebo 0x 500ml piva 10°
nebo 0x 1dl suchého bílého vína
nebo 0x 35ml whisky